старопоморцы федосеевцы
Главная
Устав
Основы вероучения
Богословие
Последние времена
История
Прошлое и настоящее
Никонианщина
Контакты Полезные ссылки О нас

Прошлое и настоящее

О самоистреблении

Ответ о самоистреблении

Е.М.Юхименко.   Каргопольские "Гари" 1683-1684 гг. (К проблеме самосожжений в русском старообрядчестве)

Анатолий Шашков.   "Гари"

Существует устойчивый никонианский миф, доживший до нашего времени и кочующий по разным научным и околонаучным трудам. Суть этого мифа в оценке трагических событий конца XVII века, связанных с попыткой никониан уничтожить Христову Церковь и заменить ее «эллинской верой». Особое неприятие никонианских жрецов и «ученой братии» вызывает факт христианского мученичества за веру, когда христиане, чтобы не изменить вере предпочитали умереть за нее, но не пойти на соглашательство с антихристом и изменить вере. В никонианской традиции этот поистине эпический христианский подвиг до сих пор именуется «изуверскими самоубийственными смертями». По этому поводу продолжают завывать разного рода никонианские миссионеры и волшебники – вот он «звериный оскал раскола»! Никонианские язычники, подло и лукаво выдающие себя за «христиан», не приемлют сам дух христианской свободы и Христова Учения. Для них всегда главным является «смирение» и «терпение», только не перед Христом, а перед всякой властью и начальством мира сего, ради которых они готовы на оправдание любых преступлений.

Мученичество за веру, выдается никонианскими магами и волшебниками за примитивное, изуверское самоубийство отсталой и темной массы русского народа. Никониане лгали, что «гонимые христиане» искусственно добивались мученичества и якобы вызывали гонения, совершая какое-нибудь оскорбление никонианской «святыни» и когда на место являлась военная команда, они запирались и сжигались. И не слова не говорят никониане, а для какой собственно цели были посылаемы к христианам войска? Военные и полицейские команды были посылаемы с одной целью – разорить и надругаться над христианскими обществами, насильно влить в христианские уста беззаконного и мерзского эллинского «агнца», выдаваемого за, прости Господи, «причастие». Чтобы не принимать в уста никонианский кал, христиане перед лицом равнодушных и циничных военных как «… те страдальцы с радостью горели и на пир, веселяся, пришли».

Мученичество за веру путем самоубийства не противоречит самой идее Христианского мученичества, недаром наши первобытные отцы Даниил Викулович и Петр Прокофьевич считали «самоистребление» христиан перед лицом антихристовых действий не самоубийством, но подвигом. И тому в христианской истории есть бесчисленные примеры, именно их и приводит «истинный учитель и пастырь Даниил Викулович» в своем знаменитом «Ответе о самоистреблении». В ответе отца Даниила перед нами предстает историческая череда великих подвижников и мучеников, пострадавших за веру, умертвивших себя, но не изменивших Христу. Это сейчас в эпоху плотской теплохладности к духовной жизни и собственному спасению, человек не может понять и представить – как это возможно умереть за Христову Веру! За богатство и деньги современный человек пойдет на любые испытания и преступления, но ради веры! Причем настоящие эпигоны поклонения золотому тельцу будут лукаво намекать, что мол всегда было такое, всегда люди стремились к богатству, власти, удовольствием и потому мученический пример христиан особо показателен на фоне нашей сугубо материальной действительности.

«О братие и сестры полно вам плутати и попам окуп давати, елицы есте добрия, свое спасение возлюбите и скорым путем, с женами и детьми, в Царство Божие теките. Радейти, не ослабляйте, тецыте, тецыте, да вси огнем сгорите». Такой подвиг для современных «христиан» кажется чем-то диким и страшным.


Ответ о самоистреблении

За молитв Пречистыя Твоея Матере и всех святых, Господи Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас.

Христова стада словесных овец истинному учителю и пастырю Даниилу Викуличу, того же, общежительства грешный и непотребный скаредник, Петр Прокопьев. Возвещаю тебе сим моим писанием и извествую пред Богом нашим Исусом Христом, о сем, еже вопроси еси совета от нашего убожества, яко сей путь спасительный и богоугодный, еже во время нужды благочестивыя ради нашея христианския веры от гонителей себе смерти предати — во огнь, или в воду, или инако некако, — паче же с немощными сиротами, и с престарелыми, и маловозрастными отрочаты, немогущими никако укрытися, ниже от мучительских рук страдания и томления терпети; боящежеся паче смерти телесныя, еже от Господа нашего отступления, и душевныя и вечнопребывающия смерти. Еже како бы от любви Божия, благочестивыя нашея христианския веры не отпасти; якоже древле святии во времена мучительства, любве ради Христовы, и благочестивыя ради нашея верыпострадаша, изволяху себе смерть паче, нежели окаянен живот, во отпадении от любве Божия пожити, якоже  нам возвещают божественныя книги.

Даниил Викулов
Даниил Викулов
Петр Прокофьев
Петр Прокофьев

Сентября в 3 день, в житии священномученика Анфима, епископа Никомидийскаго, пишет: в тоже время, к тягчайшей скорби христианом, вещь прилучися сицева: неведомо откуда зажгошася палаты царския и велика часть их сгоре, еже злочестивии на христиан возложиша, глаголюще: яко христиане от ненависти запалиша; тогда ярость царева распалися зело и паче зверя люта возрыка, пожирая христианы, их же великия громады мечами посецаеми бяху, онии огнем зажигаеми; но и сами от верных мнози Христовою любовию разжегшеся, яко в некую прохладу, во огнь себе вметаху.

Октября в 4-й день в Пролозе пишет: святыя мученицы Домнины и дщерей ея Киринеи и Проскудии; сия жены, божественною ревностию подвигшеся, и оставльше домы и сродствия, в землю чужу преидоша, и тако бежавше, достигоша Едес, и тамо ходящим тем, внезапу ста муж и отец, воины имуще, к зачало вратом доспевше и яша я, и доидоша в Ераполь. Река же течаше путем, им же идяху; они же, утаившеся от воин, ядущим им хлеб, и молитву сотворше, наскоре внидоша в реку, вдашася струям водным, и тако скончашася, — разсудивше, яко любве ради Христовы лучше есть водою утопитися, нежели беззаконным в руце вдатися.

Марта в 22 день, в Прологе, святыя мученицы Дросиды, дщери Трояна царя, тако пишет: Таковому же повелению изшедшу, и слышавша сия раба Божия Дросида, яко кождо от христиан, веры ради и любви Христовы, вревают сами себе в пещь — и прочее чти, иже да тамо смотрит пространнее.

Месяца августа в 1-й день, — о Моккавеох и матери их Соломонии, пишет, на конце слова, сице: Мати же их Соломония, понеже скончавшихся онех виде. и не стерпевши рук человеческих нападения, помолившися и в разжегшуюся сковраду себе вверже, и тако Богу дух предаде.

В Гронографе повествуется, в царство греческое Льва Исаврянина, страдание преподобномученицы Феодосии девицы. Ревностию же божественною разжогшеся, честныя и преподобныя жены: Феодосия девица, и Анастасия Патрикия и инии, опровергше лествицу на землю, низверзают окаяннаго, и влекуще, смерти предаша, и вшедше в церковь, злочестиваго патриарха камением побиваху, наемника наричуще, а не пастыря. Он же возвещает царю таковая. Злочестивый же Лев повеле вся мечем изсещи: и мнихи, и иерея, и многие простца умучи и смерти предаде, инии же благочестия ради сами предавахуся смерти, друзии же в пустынях крыяхуся.

Октября в 24 день, в житии святаго мученика Арефы повествует, како младенец от рук жидовина исторжеся и во огнь скочи к матери   своей — списатель   глаголет:  и бысть мати с сыном жертва и всесожжение благовонно Богови — слава Богу, умудрившему тако малаго младенца.

В Книзе Царственной поведает сице: рязанская княгиня благоверия ради с сыном своим Феодором заразилася о землю с высокаго крыльца, от Батыя царя.

И не точию благочестия ради мнози сице пострадаху, но и целомудрия ради и чистоты не мали себе смерти предаша, изволяюще умрети паче, нежели церковь тела своего осквернити; их же церковь Божия приемлет и прославляет, якоже поведают нам священныя книги.

Октября в 15 день, в житии Лукиана пресвитера, великия Антиохии, пишет: глаголю же, яко некая девица, именем Пелагия, ученица Лукианова, егда веры ради Христовы на мучение бысть послана, боящеся, да не насиловано будет девство ея, скачи   от   высокаго   окна и, падши, разбися, и умре, юже вернии с мученики почтоша.

В Зерцале Великом пишет, како Софрония, жена старосты римскаго, сама ся зареза, иже не хотяща скверному смешению Максентию царю приити.

Преподобный  Мартиан, о нем же в житии его являет февраля в 13 день: хотящи жена его прельстити к смешению скверному, сам принес хврастия и огнь вжег и вниде во пламень, и толико огоре, яко едва вдолзе времени возможе исцелитися, и бегун от места своего является, и на камени посреди моря нача жити; во един же от дний виде диавол на море корабль пловущ, в нем же бяху мужи и жены, возстави ветр и бурю на корабль той и приразив его к некоему каменю, и разби того и вся бывшия в корабли  истопи. Едина же отроковица возможе похватити   дску и   приплове на ней к каменю оному, на нем же седяше блаженный Мартиниан. И емшися девица та за камень, начаша взывати: помилуй мя, рабе Божий, и не остави  мене потонути в глубине сей. Блаженный же, виде ю, яко не имать ни откуду спасения, осклабися, рече: и се козньство бесовския неприязни есть! но не имаши победити предложения моего, диаволе, и помышляше в себе, глаголя: увы, мне грешному, яко паки искушение душе моей предста, — что сотворю? Аще не подам ей руки и не изведу ея из воды, то утонет и будет грех на душе моей, яко убийца ей буду; аще же изведу ю, то невозможно зде мне с нею пребывати. Воистину лютейшая ми есть сия беда и напасть паче первыя: от оныя бо, яже на земли, мощно бежати бяше, от сея же несть зде избегнути, понеже едино есть точию сие малое место среди вод и не возможно беды сея избежати, таже простер руце своя на небо и рече: Господи, не остави мене погибнути! но полезное души моей устрой, и сия рек, подаде ей руку и изведе ю, красну сущу. Глагола к ней: воистину не вместно быти  сену со огнем вкупе, и несть возможно, да аз и ты пребудева вкупе. Буди убо ты зде и не бойся, имаше хлеб и воду, да яси и пиеши, якоже аз, и имать тебе довлети, дондеже корабленик приидет зде, иже хлеб и воду приносит; еще бо два месяца есть до того времени, в неже он приидет семо. дай же ему случипуюся вещь и той изведет тя отсюду. Сия рок святый и, знаменав море крестным знамением, глаголя: Господи Исусе Христе, запретивый морю, и ветром послушающим Тебе с трепетом, призри на мя и помилуй мя и не остави мене погибнути, се бо во имя Твое ввергуся в море; лучше бо ми есть в воде умрети, нежели страстию телесней прилепитися. И обращся к девице, рече: спасися девице, Бог же да сохранит душу твою от всех вражиих наветов и соблюдет тя до конца. То рек, ввержеся в море.

Преподобный Иоанникий, о нем же в житии его повесть представительне ноября в 4 день: уведа некую девицу в монастыре женстем, зело палиму блудною страстию, и уже хотящу иночество оставити, и в мир отъити из монастыря, и сочетатися мужу. Помолився о ней святый, да избавится от страсти тоя лютыя, вся же брань та да на него прейдет, еже и бысть, — нападе бо вся напасть она на святаго; он же терпяше крепко, трудя плоть свою великими подвиги; обрет же негде змия страшна, в разселине земной гнездящася, умысли вдати ему себе в снедь, изволяя умрети паче, неже соизволяти нечистым мыслем и оскверняти чистое тело свое; и ввержеся к змию, да снеден будет от него.

Преподобный Иоанн Лествичник, в слове 15 своея книги, поучая от жен удалятися, глаголет: аще ли же за еже скудни потреб есмы, беседовати с ними понуждаемся, да изволим паче гладом умрети, нежели от жен питатися. Хощем бо Богу умерщвлени быти, сущии бо, рече, по плоти Богу угодити не могут. Той бо Сам тесный и прискорбный путь заповеда, ведущ в царство небесное.

Преподобный Иларион в слове своем к брату некоему, в пустыне сущему, глаголет: аще и гладом случит ти ся умрети, да не изыдеши: не на сытость бо мира изшел еси, но на искание вечных благ.

И сия убо вся и множайша сих ищай, трудолюбец в божественном Писании обрящет, яко не точию благочестия ради, но и целомудрия ради не хотяще себе осквернити, на смерть сами ся предаху, ведяще апостолом реченное: аще кто храм Божий растлит, растлит того Бог, храм Божий есть свят.

Но речет ли кто, яко   смотрительныя   сия   образы, еже благоверия ради себе смерти предаша мнози святии в древних временех,   а   ныне  сему не достоит быти. К нему же ныне рекше быти, отвещаем не   от себе, но от божественных   писаний.   Яко   вправду смотрительные сии и временные образы,   но   обаче   в   божественных Писаниях похваленные и церковью Божиею свидетельствованные и поспешаемые, и святи и праведни, Богу сия сотворшіе угодни. И есть ли где в божественном Писании запрещено о сих и который собор отверже таковая, или кто от святых возбрани сему быти? Но аще и многотрудне поищеши и не обрящеши. Еже святии похвалиша их страдание и в церковныя книги написаша, и впредь будущим родом похваляти и ублажати. Яко аще и древле бысть тако, но ныне и впредь недостоит сему быти. Мы бо по силе немощи нашей, чтуще божественная Писания, сего не возмогохом обрести, ниже от отец слышахом. Лучшее же с Богом ведый, той и нас да научит. 0 смотрительных же вещех преподобный Никон, мних Черныя горы, глаголет: яко не подобает их всегда в притчу или в закон приимати. И инде той же блаженный, о покаянии глаголет (слово 28): еже нецыи не исповедавшеся человеком, но точию пред образом Божиим, и спасены быша; инии же точию залог сей у себе во уме положивше, еже покаятися; недоставше же покаятися, и умроша, и прият Бог покаяние их, и спасошася, — и о таковых смотрительных вещах глаголет: яко не подобает сих всегда в церковная свидетельства и в притчу и во образ приимати, но егда таковое жо найде время. И сия убо великий сей и прочие богоноснии отцы о смотрительных и временных образех сице разсудиша: яко всегда та свидетельства не достоит, но егда таковое же найдет время.

И тако, по свидетельству святых, и о сем, еже в гонении не могущу нигде крытися, храня благочестие, наипаче же с немощными,  и  престарелыми, и маловозрастными, немогущими бежати, ниже терпети мучения, боящеся же еже от Господа нашего отступления и от христианской веры отпадения и  вечной погибели душам своим.Аще кто постраждет, такоже и гонителем нашедшим, себе смерти предаст Христа ради: во огнь, или в воду, или инако никако, по разуму и ревности древних онех вышеписанных святых, венцем и похвалом сподобится от общаго всех праведнаго Судии, Владыки и  Бога, за Него же умре, яко и древле святии. Сице убо мы  глаголем о сих со святыми отцы, яко крепко и мужественно ставших и за правоверие крови своя пролиявших, от еретик замученных. Похваляем и сих, иже благочестия ради от гонительския нужды себе смерти предающих, не   отмещем. Но со иже в христианстве умершими и сохранившими невредно благочестие поминаем, и о себе болезнуем, да сподобит и нас благий Владыка святую веру целу и непримесну всякия ереси с добрыми детельми соблюсти, и за ню умрети, и бегати и крытися в горах и в пещерах, различными нуждами и скорбьми Христа ради себе томящих.

... [одна строка (сверху) в рукописи отрезана]

Аз предложив от божественных Писаний сущее, и елико помраченный мой ум объят и елико прочтох восвятых Писаниях, тебе возвестих, не неведущу и тебе о сицевых, и яко издревле от отец навыкшу, и аще Господеви угодно, и по разуму святых Писаний, слава Богу о сем. Аще же ни, да избирается лучшее и Богови угодное, мене же, окаяннаго, прощения да сподобиши.

Текст взят с сайта starover.boom.ru

Наверх