Оглашение исправлено и дополнено сочленами Преображенскаго кладбища противу «Польскаго Устава» во время управления Преображенским кладбищем И.А. Ковылина
Святый Апостол Павел, в правиле первом повелевает испытати житие и нрав, сиречь свободный или раб, торгующий ли, или паки земледелец, и кое либо орудие имеет и прочая.
1. Аще купечеством питается, требуется распрашивати накрепко: не торгует ли чем противным закону християнскому, яко то, гудками, и прочими игральными орудиями, табаком, картами, или покупает что в ведении краденое, или что гражданским законом воспрещенное, яко без платежа пошлин и прочее подобное тому, ни самому творити, ни иному кому в том помогати, которое все, не токмо християнской вере препону творит, но и гражданскую честь помрачает, а душевное спасение весьма искореняет.
И еще не корчемствует-ли, или содержа неподобныя и распутныя лицы женския, и от того гнуснаго дела пользуется.
Ибо всего того хотящему пряти православие, вседушно отвергатися подобает, да не подпадет, кто либо християнин, под апостольское запрещение, еже глаголет: вами Имя Божие во языцех хулится.
Еще же назабвенно извопрошати накрепко всех приходящих в православие: не человеческих ли ради каковых приобретений приходит. Не долга ли ради, или чести, или каковаго либо приобретения, или пропитания, или другаго каковаго неотставления. Не имеет ли у себе каких неправедных приобретений, чуждаго имения – каковаго бы случая ни было, весьма советовать: дабы возвратил, и обиженнаго им удовлетворил, а у себе не держал. Ибо вера християнская злодеянию не помогает, но паче отревает и охуждает, и повинна творит большим грехом. Понеже таковый хощет во свете приобрести тму и погибель, а не спасение. И аще все сие внемлет и повинуется – сочетовается верным, аще не явится, что выше изображенных при себе имея, или в промысле, или что либо, и не хощет усердно и благопокорно исправитися, да отвержется.
2. Аще-ли же ремесленный, того распрашивать о художества его: не делает-ли каковых игрательных орудий, или устраяет каким образом табак, или из принадлежавших каковых игрательных орудий или устрояет каким образом табак, или из принадлежавших каковых орудий – для внешних церквей, или что делает под видом добраго фальшивое, в не праведное приобретение свое, и во обиду другаго. Что все таковое составляет погибель и самой совести противно, и охуждает пред внешними, чистую християнскую веру.
И еще, что либо огласитель посоветует в пользу душевную приходящаго, и себе пользует, и онаго, и когда умиленно покоряется всему, приемлется. Аще ли же, сопротив глаголет, да отвержется.
3. Аще ли же поселянин спросить: вольный ли, или господский. Аще вольный, нужно спрашивать в том селении, где он жительствует. Если в соседстве, или в том ведении, с кем они сообщены, в правление, подобные християне, и нет ли им какого притеснения от внешних, или от соседства. И если скажет, что есть подобные, и никакого притеснения не имеют, а посему сие остается благо. Аще ли же скажет, что он первый, в таком случае, следует объяснить ему внятно, что если, по принятии веры, какое будет притеснение, чтоб християнския веры ни в коем случает до смерти не предавать и не отступать, ибо вера християнская, по обете и по крещении, не терпит никаковаго примеса, и не приемлет никаковаго человеческаго оправдания, и что бы ни случилось, терпети до последняго издыхания, и прирещи слово Христа Спасителя: «аще кто отвержется Мене пред человеки, отвергуся его и Аз пред Отцем моим, иже на небесех». Впрочем испытывати, сколько возможно, о поведении его, как писано и о купцах.
4. Аще ли же господской, подобно спрашивать: первый-ли он хочет быть християнином у господина, или есть уже подобные, если есть таковые и не терпят притеснения, то благо. Аще же первый, прирещи тожде, что и выше писано: что уже господину повиноватся телесно, а веру блюсти до последняго издыхания.
И могущия быти от господина напасти: аще бы разграбление имения, или ранами и биенми всячески, подобает терпети, а веры не предавати, а отступству извета никаковаго церковь Божия не приемлет. И всячески не содержащие ея всецело до после до последняго издыхания, во веки погибнет, и паче всех нечестивых в гиенне огненней, безконечней муце предан будет.
5. Аще вольный, или господский, но не имеет собственнаго своего хозяйства, но еще зависит или от родитель, или от сродник, в таком спрашивать: от кого он зависит? Аще верный, то благо, аще ли же неведущий? Аще верный, то благо, аще ли же неведущий, тому объявлять, могущия случиться вышеписанные напасти. Аще ли же верные, не излишнее оных почестить вопрошанием. Кольми же паче более, не совершенных возрастом, которые ради малаго пострашения, и лишенные пищи от зависящих, могут от веры отступити.
А равно всех вообще вопрошати о житейском их промысле, как выше изображено.
6. Вообще всех имеющих, по своему закону жены, испытыв, как выше изъяснено, по правилу Апостола Павла, лице, распрашивать житие и нрав испытати, не беззаконно ли ее како либо имеет, или вводную, кроме своего закона, или от живаго мужа взятую, аще что таково явится, отнюдь без расторжения не приемлятся. Аще ли же сего несрящется, и явится, по испытании, совершенно вне всякаго зазрения, а веру православную вседушно во всем приемлет, тогда объявлять ясно и речевито. Что по крещении, может с супружницею своею, аще и единодомовно спребывати, но целомудренно, и кроме плотскаго совокупления. Понеже сим не брак отметается, но за разсыпанием руки людей освященных, на совокупление и деторождение благословения получить не от кого невозможно, кольми же паче, в рождении, молитвословия, и очищении, и четыредесятодневной молитвы, что все оное християнский закон истязует соблюдати, кольми же паче бедствие при возрасте детей и самим рождшим пред очима предстоит погибель.
И аще всему сему покоряется, да будет прият, аще ли же предлагается, да будет прият, аще ли же предлагает свое неможение, и нехотение да отвержется: не бо таковый отревается, но сам отбегает своего спасения.
7. И аще сии брачные имеют дети, оным советовать приходить во християнство вседомовно. Понеже дети им единоплотни: и кто бы ин паче родителей, оным был, доброжелаттельнейший ко всякому благоприобретению. Но что может быть вышше сего приобретения, еже паче тысящ злата и сребра, скороминуемаго, но еже возсияти душею, паче солнечных луч, и верно и истинно чаяти путем сим дойти царства небеснаго, и получити некончаемых благ, и наслаждения неизреченнаго, ихже око не виде и ухо не слыша, и на сердце человеку не взыде, яже уготова любящим его, и в няже желают ангели приникнути, и прочая.
И аще сим увещанием родители совосхитятся, и истиннаго добра, как себе, равно и детям своим, и ко исполнению приступят, сие благо и спасительно обоим. Аще же родители начнут сего отрицатися, то явственно знаменует таковых родителей слабоверие и не глубокомыслие о православной вере, и законе християнском, но креушесно внимающих.
Наипаче же, аще дети будут маловозрастныя и состоящия в совершенной и полной воле родителей, а они о приведении их в християнскую веру вознерадят, или пренебрегут, таковые и сами мал прибыток церкви принесут. Аще ли же будут имети дети превозрастныя, и доброе родительское предложение отвергнут и вознерадят о всяком их добром и преблагом совете, тогда сами они пагубу свою наследят, своему разсуждению последовавшии.
8. И еще подобно явственне изрещи, аще бы детем своим по крещении снискали, каковым либо и образом, брак, тогда они яко пагубу детем снискавшие отступством и блудом, весьма отнюдь от церкви Божия отвергнутся, и не приимутся в сообщение, во вся дни живота, дондеже не расторгнут беззаконнаго сочетания чад своих. И даже ни при кончине жизни, и по смерти такожде никаковыя помощи не улучат, ни погребения, ни поминовения.
Да и сие внушати весьма подобает, что, по проречению церковных учителей, послет Сатана антихрист свою прелесть провозглашать в горы и в вертепы, с бесы и с чувственными человеки. Которыя по Апостолу, поныряюще в домы, и пленяюще женчища, сиречь слабоумных и маловерных, шепчут, яко змий Еве, возможным быти браком составляемым и сих, хотящим воистину спастися, подобает всяко заткнув уши, бегати, яко истовых посланников атихристовых и губителей, и даже не внимати самаго перваго произношения гласа их, аще не хощут быти уловлени в таковыя пагубныя и мерзоския сети, аще слова их и мягки будут паче елея, но суть, псаломнику: стрелы душеубительныя.
9. Не женатым, такожде подобно, по прочем всем, что выше изображено, предъявлять, что за неимением священства и священников тайно совершителей, бракосовершения получить не возможно, ежели желает в православии единолично в целомудрии безженно жизнь провождать, таковый прият да будет, а инако – да отвержется. И еще внушать подобает явственно, если дрезнет, по крещении, приступит како либо к браку, тогда отвержен будет от церкви, яко вольный отступник, дондеже не расторгнет беззаконнаго счетания.
Понеже извещен был при самом первоучении, и не может притещи ни каковому извету о неведении, но будет самоосужден, но евангельскому гласу. От уст твоих сужду тя, рабе лукавый, и сие подобно неумолчат. Аще в таковом случае найдет внезапная смерть, ни каковыя помощи от церкви Божия не улучит, ни погребения, ни поминовения, но изыдет от жизни, яко язычник и мытарь.
10. Нужно и сие испытовати от брачных. Не в ведени или православной веры брачился и корчемствуя приступил к браку против совести, и сего ради крещение отлагал. Таковый совершенно должен быть отвержен, или да расторгнется как у предков содержашеся. Ибо сейнедалече отступства: понеже и до ведения православныя веры брачившиися, непопущаются на совокупление и деторождение, кольми паче сии корчемники, ибо от сих християнству мало приобретение, но паче тщета и плевелосеяние, ибо под сим вымышлением , мнился утаитися боговедения: непщуя вины о гресе.
11. И сие паки при оглашении всякому полу и возрасту, могущему разумети, внушати, неотрочно, подобает. Аще и по крещении начнет противное божественным правилам и церковному обычаю и учению содевать, без востягновения, что либо противное, сугубый ответ воздаст на страшном испытании.
Наипаче же, аще внушать будет, нынешняго времени лестцем и баснословцем противная мудрствующим и ко ослаблению християнской жизни ведущим, сугубая погибель срящет таковаго, ибо святое и православное, свято и православно, хранить подобает. И сохраняя в целости соблюдшим благочестие, благонадежно спасение, ибо нагое имя християннина, без справления християнскагопути, спасти не может едина мертвая вера. Но елика сила подвизатися исправляти повеленная и зачиненная церковию.
12.Со иноверными не сообщатися, ни в мале в чем либо, в вещех таковых, которыя вредят благочестию. Се же есть, ни в молитве, ни в ястии, ни в питии, ни в дружбе, ни в любви, ни в мире: иже в сих прельшаяся исходя им, чужда себе творит соборныя и апостольския церкви, и о сем запрещении много обрящеши в писании, идеже таковых в сообщении с иноверными в ястии и питии, со идолопоклонники сочетовает писание, паче же Дух Святый глаголавший в нем.
13. И не токмо со иноверными не сообщатися, которые по писанию инаго бога имеют, но и со отлученными от церкви, яко то с новожены, или бо по иному чесому отлучены от общества християнскаго. Более же вего отвергать наведших родителей детей своих на отступство и на беззаконное счетание, яко помощников противнику Христову и сводителей с спасительнаго пути в невозвратную погибель. Ибо сие несть осуждение и призрение братства, но общемыслие церковное, по завещанию Апостольскому, еже к Коринфяном (зач. 133 и 134).
14. Такожде подобно, отнюдь не творити, каковаго либо снисхождение (Маргарид. лист. 7). Аще в нечестии братия или сестры, и прочие по плоти сродники, аще бы и сами рождшии, не подобает ни в чесом сообщатися по Христову словеси, к вопросившем погребсти отца своего, к нему же отвеща Спас: остави мертвыя погребсти, своя мертвецы. Вяще же блюстися подобает задушных церемоний нечестивых с ними, родин, крестин, именин, погребения, поминовения и прочая их празднества – отнюдь в них быти християнам законопреступно, и даже на таковых ни своего хлеба ясти, и в браках их не каковаго участия не имети, а даже и не зрети (Маргарид. лист. 9).
Тщание же всеусердно прилагать о обращении их, яко единокровных, словом учения, собою, елико может кто, и инеми могущими, паче же делом жития своего образ показывати: весть бо добродетель хвалити и сопостат.
15. К никонианским церквам и монастырям идеже лежат мощи святых, или стоят чудотворныя иконы, отнюд входить на молитву не подобает, по апостольскому правилу,и прочим повелевающим бегать таковых мест. Не бо сие есть презрение. но паче почитание, понеже сим ихъявляется послушание учению онех Святых.
Священная бо бывша под властию ратных, предстают быть священна: яко же свобод порабощен. Ибо аще и все сие свято в себе, но оскверненному месту святости не подают. А таковым хождением кто-либо весьма немощную братию соблазняет, и наследят за сие обещанный жернов осельский.
16. Входя по какому либо случаю в мирские домы, зельно блюстися подобает покланятися иконам их. Первое, как развращенно, и по еретическому мудрованию, писанным подобно иных некрещеных малиовным, паки же поставляются по их вере, нарицаемые ими святые, от чего будет весьма совесть угнетати истиннаго християнина, аще и по совосхищению и недоразумению, но грех не мал чествовати неподобное.
17. Воскресные дни и прочие великие праздники господские и богородичные отнюд не тороговати, и не работати, и ничтоже не делати, корыстолюбия ради (Номоканон. правил. 159), кроме неизбежно нужнаго: яко приготовление пищи, и питание скота, ибо в таковые дни при добыте не токмо душевредно и пагубно, но и благословенное в шести днех сотворенное оскверняет.
18. В бани торговыя, весьма противно християнам ходить мытися. Первое, что всякие язычники сходятся, и сосуды их, из коих мыются, весьма скверны. В таком случае, летящие пары всюду входят всеми чувствы в человека, и может ли кто уверить, чтоб, при всяком опасении своем, не поглотил мыющийся из таковых сосудов воды и паров, носящихся, весьма поганых, что есть противно не токмо писанию, но и самой совести.
У предков же наших, еще воображено было, что и с новоженами, яко отступниками от Церкви Божия, не мытися купно.
19. Мужем, подобно и женам, немецких одежд и прочих развращенных, по плотолюбию и блудострастию, отнюдь не носити. Ибо сие правило и учение Святых Учителей весьма отрицает.
20. Власы стрищи, по обычаю християнскому, и паче же по завещанию Святаго Апостола Павла, повелевающему: мужу молитву деяти откровенною главою, еже по толкованию Златоустаго, знаменует сие: естественное покрывало власы, а не материальное, жене же, повелевающаго, естественное покрывало главы припокрывати материальною.
21. Аще кому случится шествовати в путь, должен непременно имети с собою святую икону и на ястие и питие своя сосуды. Ибо сие несть каковое человеческое предание, но написанное церковное учение, которое хранити вседушно подобает.
22. Воспоминать при оглашении и сие именно и речевито: что по многим местам сельских жительств, или где либо ни случилось, хощут християнство удержати в тайне – в противность евангельскому и церковному учению.
По крещении умздевают попов, дабы вносили их в книги с причащающимися. Детей крещают в случае смерти, относят на погребение, и дают на поминовение. Дают вклады в церковное строение, и на свещи и прочее, все себя явно дают ведати, что они во всем внешнех церквей сообщники и послушники, даже и в домы своя впущают с их святынею, и работою помогают для церквей.
И сие все великому рыданию достойно, и весьма евангельскому учению противно, и весьма близко совершеннаго отступства, и отречения православныя веры. Ибо Христос Спаситель явственно рече: «всяк убо иже исповесть Мя пред человеки, исповем его и Аз пред Отцем моим, иже на небесех. А иже отвержется Мене пред человеки, отвергуся его и Аз пред Отцем моим, иже на небесех». Не мните, яко приидох воврещи мир на землю: не приидох воврещи мир, но меч, и прочее.
Сему последует и всеобщее церковное учение, яко же Григорий Богослов в неделю новую временем таяся, и противу времени вероваше зане имяше держащие тя еретики, и бояся их. Мняшеся еретиком, равняяся и ты еретик. И паки Апостольское строгое отречение: кая (рече) часть свету ко тьме, верном ус неверным, церкви Божия со идолы, паче же Христу с Велиаром.
И все сие пришед во обычай, от глупых и безграмотных, нарицающихся наставниками. По славолюбию, и любоначальству, мшелоимству, раздравши на многия части, и уступая всякому всех скверном начинанию, для удержания, чтоб в другое какое согласие не отбегли. О! Необмыслимая беда, всему свету судити оставляю. Да воньмут с безпристрастием, могут ли вси таковые спастися: по всему еретики. Того ради, здесь еще повторю: говорить откровенно при оглашении, что все таковыя деяния совершенно христстиянства лишаю, и присовокупляют антихристу.
23. Молитися по уставу церковному неотрочно, и неотложно, на кииждо день, како вместно и можно, по состоянию человека свободнаго и имущественнаго, или подвластнаго и неимущественнаго. Ибо от перваго требуется всячески, соразмерно состоянию и свободе, исправлять, когда есть вечерня, тогда преже вечерню да помолится и потом ужина, а повечерянии, павечерня,и аще есть в доме грамотный человек, чтет по павечерне начало келейному правилу – еже есть 12 поклонов и 5 молитв, и проч., как изображено.
Первые християны, в видении еще существующих людей, молились за келейное правило нощию. Сколько обычно киийждо по благословению отца духовнаго. А восстав от сна по правилу 16, Апостола Павла, умывшеся, да молятся за полунощницу, и за утреню, и первый час, и потом с разстоянием времени. или не отходя за 3-й и 6-й и 9-й час и прочее до конца. И сие все исправлять непременно до обеда. Разве бы, каковый весьма нужный случай, и прямая необходимость, того исправить не позволила, и как повыше сказано койждо по своему состоянию, или молитвами или поклонами или псалмами, или могущия по уставу все части упомянутыя да исправляют.
Ибо аще лености ради или нерадения, оставит уставленную от церкви Божия молитву, таковый, по изглашению церковному, во тьме шатается. От чего сохрани Боже всякаго християнина.
24. В общем же собрании на молитве, подобает соблюдати первое: опрятно и умильно стояти, руце имея пригбение к персем, и паки необзиратися семо и овамо: вравне стояти. И вравне поклонятися.
Аще же случится что естественное – покашлите, или сморкати, и в том должно потщатися, елико мощно – с тихостию. Ибо от таковаго благочиннаго стояния, п случаю призрения внешних, славится Бог, и православное християнство прославляется: ибо весть доброе хвалити и сопостат.
25. Посты, по учению церковному и по християнскому обычаю соблюдать не отложно, и нужно, вси обязани хранити, яко то среды и пятки, когда нет праздника: ни от средних ни от малых тогда да никто же дрезнет дважды ясти, или с маслом. Ибо таковых преслушников, церковные учители и с распеншими Христа вчиняют.
Такожде и Святые посты: яко к Христову Рождеству, и к Святым Апостолам и Богородичный ко Успению. Особо же весьма да хранится святая и великая четыредесятница к Воскресению Христову. Яко десятина от всего лета. Понеже кроме уставленныя молитвы и поста, тщее имя християнства, не токмо спасение приобретает, но и сугубую погибель сострояет, по гласу Апостольскому: лучше бы не познати пути правды, и прочее.
К тому же и сие да не в забвение приидет: яко еже ясти что либо преже обеда и по обеде, и почитать безгрешием, яко же внешняя чада творят или друга ради пришедшаго поставляти некия снеди, ради лакомства, все сие християном не позволено, и в предках видимо сего не было. А что деется, от кого чрез законно и обычай, наследует таковый сам свою пагубу. Паче же и вящше, аще «непшует вины о гресе» сем, хотящим же воистину спастися и тещи по пути церковнаго учения и по образу предков, непотребно ревновати развращению. Но внимати вящше о времени, якоже рече Исаия Пророк: «оставлена будет дщи Сионя, яко семя в винограде, и яко овощное хранилище в вертограде».
И яко град обстоим, и таковая пророческая предсказания, что ино знаменует, но еже инкогда же бывшия тесноты и угнетения, и бед душевных. Еже послежде и с сам Спаситель назнамена рече: будет бо такова скорбь, яко важе не было от начала мира, ниже имать бытии, и сие не бо от телесной каковой беде знаменает, но по души, да не от нас сбудется в сие преплачевное время предсказание, отягчающихся объедением и пиянством, а потом и блудницы будут.
И сего ради вси православни, всяк род, и возраст всяк, о помощи и избавлении сих душевных бед и вредов, в злолютое сие время, да призывают незабвенно в молитвах со всеусердным и вседушным вниманием: святых мучеников и исповедников от лета … Иже показаша нам в лице всю прелесть противника Христова, и слуг его. И воистину, по писанию, ублажаемые, паче первых мученик. Ибо тии слуги, а сии самаго сына погибельнаго попраша, и воистину вси ангели ублажают их. И сия вина спасения нашего, яко показаша путь спасительный непреткновенен, и неблазен и благонадежден. Яко Павел епископ коломенский, начальник за християнскую веру или паче за Самаго Христа, божественнаго ополчения, и священно-иерей Логин-муромская слава, Аввакум ведоблий и проч.
Елико священническаго и иноческаго чина, и всех мужескаго и женскаго пола, и всякаго возраста: им же имена в книгах животных. Сильно вспоможение обрящет, кто в борьбе с прелестники, яко же искусом навыкшеи нам предаша все верне хранити.